Erich Türk la orga bisericii Sf. Margareta din Mediaş

Erich Türk la orga bisericii Sf. Margareta din Mediaş
Erich Türk la orga bisericii Sf. Margareta din Mediaş Erich Türk la orga bisericii Sf. Margareta din Mediaş Erich Türk la orga bisericii Sf. Margareta din Mediaş Erich Türk la orga bisericii Sf. Margareta din Mediaş
Marca: TransylvANTIQs
Cod produs: MZA-097
Puncte de loialitate: 0
Disponibilitate: În stoc
Preț: RON40,00
Fără TVA: RON40,00
   - SAU -   
Orga Jonnes Hahn (1756) din Biserica Sf. Margareta din Mediaş este una dintre cele mai frumoase orgi baroce din Transilvania. CD-ul înregistrat de organistul clujean Erich Türk, fost cantor al bisericii medieşene, conţine lucrări din Barocul nord-german, lucrări cunoscute şi apreciate de Johann Sebastian Bach cât şi piese de orgă transilvane din contemporaneitate. Seria TransylvANTIQs, în cadrul căreia apare acest CD, doreşte să contribuie la promovarea patrimoniului valoros de instrumente de epocă şi în rândul publicului larg şi să faciliteze şi alte restaurări exemplare. Notele explicative şi partea multimedia sunt în patru limbi (română, maghiară, germană, engleză)


Johann Sebastian Bach (1685-1750):
Toccata şi fuga în re minor BWV 565

Dietrich Buxtehude (1637-1707):
Wie schön leuchtet der Morgenstern BuxWV 223

Sigismund Toduta (1908-1992):
din "7 coral-preludii pentru orgă":
Domn, domn, să-nălţăm - Steaua sus răsare - Asta-i seara, seara mare

Johann Sebastian Bach:
An Wasserflüssen Babylon BWV 653

Nikolaus Bruhns (1665-1697):
Preludiu în mi

Hans Peter Türk (*1940):
Elegie

Johann Sebastian Bach:
Passacaglia şi fugă în do minor BWV 582


CD+ cu conţinut MULTIMEDIA:
DEUTSCH: Historische Tasteninstrumente in Siebenbürgen ▪ der Orgelbauer Johannes Hahn ▪ Mediasch ▪ Bonus-Clip
ENGLISH: Historical Keyboard Instruments in Transylvania ▪ the organbuilder Johannes Hahn ▪ Medias ▪ bonus clip
ROMÂNĂ: Instrumente istorice cu clape in Transilvania ▪ constructorul de orgi Johannes Hahn ▪ Mediaş ▪ bonus clip
MAGYAR: Történelmi billentyüs hangszerek Erdélyben ▪ az orgonaépitö Johannes Hahn ▪ Medgyes ▪ bónusz klip
 

Critică în lb. germană în revista ORGAN - Journal für die Orgel 02/2014, s. 53: http://www.organ-journal.com/de_DE/journal/current/showarticle,38144.html

 

 

Scrie un comentariu

Numele dumneavoastră:


Comentariul dumneavoastră: Notă: codul HTML nu este interpretat!

Evaluare: Rău            Bun

Introduceți codul din căsuța alăturată:



Orga Bisericii evanghelice din Mediaş a fost construită în 1755/56 de Johannes Hahn (1712-1783). Este cel mai mare instrument al său şi asemeni celorlalte orgi ale constructorului sibian s-a păstrat peste 200 de ani, mărturie fiind pentru calitatea meşteşugului său. În cadrul reparaţiilor efectuate în 1873 de Wilhelm Hörbiger a suferit unele transformări, iar în 1983 şi 2006 a fost readusă de sibianul Hermann Binder într-o stare mai apropiată de original, deveniind una din cele mai apreciate orgi de tip baroc din ţară.

 

Este posibil, ca cea mai îndrăgită piesă pentru orgă, Toccata şi fuga în re minor de Johann Sebastian Bach (1685-1750), iniţial să nu fi fost scrisă nici pentru orgă, nici în re minor, iar autorul ei să fie altul decât Bach? Conform ipotezei, emisă în anul 1981de către muzicologului englez Peter Williams, la originea piesei se află o lucrare pentru vioară în la minor, iar în ceea ce priveşte autorul, nu se poate dovedi în mod cert, că acesta ar fi, sau nu, J.S. Bach. Oricum, influenţele aşanumitului “stylus fantasticus” nord-german se pot recunoaşte în pasajele de virtuozitate ale toccatei, iar lucrarea nu-şi pierde nimic din strălucirea ei, chiar în ipoteza în care ar fi doar o prelucrare realizată de Bach.

 

Cel mai de seamă reprezentant al tradiţiei organistice nord-germane, Dietrich Buxtehude (1637-1707), a fost organist la Biserica Sf. Maria din Lübeck. Diversitatea motivică întâlnită în coral-preludiul Wie schön leuchtet der Morgenstern confirmă fantezia sa scăpărătoare de compozitor şi improvizator. Renumele său a fost atât de mare, încât tânărul Bach, pentru a-l cunoaşte şi a învăţa de la el, a parcurs pe jos sute de kilomerti, depăşind cu 3 luni concediul luat în acest scop.

 

Sigismund Toduţă (1908-1991) a fost una dintre cele mai remarcabile personalităţi ale vieţii muzicale româneşti din timpul său. După anii de studiu la Cluj şi la Roma, a devenit primul doctor în muzicologie din România. A compus cinci sinfonii, două oratorii, o operă, concerte, muzică de cameră şi piese pentru pian, lieduri şi coruri, iar ca muzicolog a publicat, printre altele, trei volume despre opera lui Bach. Pentru orgă a scris Sinfonia B.A.C.H. (1984) şi Şapte coral-preludii (1985), acesta din urmă reprezentând un ciclu de prelucrări de colinde, din care fac parte şi cele trei piese înregistrate pe CD-ul de faţă.

 

Coral-preludiul An Wasserflüssen Babylon de J.S. Bach aparţine ciclului celor 18 corale de la Leipzig din anii 1747-1749. Linia melodică a coralului apare, uşor ornamentată, în vocea tenorului.

 

În Preludiul în mi minor de Nikolaus Bruhns (1965-1697), elev al lui Buxtehude, alternează în manieră tipic nord-germană părţile libere, improvizatorice cu cele în stil fugat. Despre Bruhns se relatează că ar fi fost capabil să cânte concomitent la vioară şi din voce, acompaniindu-se pe deasupra la pedalierul orgii.

 

Hans Peter Türk (născut 1940) a studiat compoziţia cu Sigismund Toduţă la Academia de muzică “Gheorghe Dima” din Cluj, unde predă în prezent armonie şi compoziţie. În lucrările sale pentru orchestră, cor, orgă sau muzică de cameră, tematica transilvăneană deţine un rol important, legată fie de tradiţia folclorică, fie de literatura săsească. Elegia pentru orgă (1992) este insprată din cea mai cunoscută poezie a liricii săseşti, Elegia transilvăneană (1927) de Adolf Meschendörfer.

 

Caracteristica principală a passacagliei- la origine un dans vechi spaniol- este basul ostinat în măsura ternară. Passacaglia şi fuga în do minor de Bach reprezintă apogeul evoluţiei seculare ale genului, întrucât fantezia exuberantă a passacagliei precum şi monumentalitatea fugii duble ce-i urmează, nu au mai fost întrecute nici până în zilele noastre.

 

Erich Türk (născut 1972) a studiat orgă la Academia de Muzică “Gh. Dima” cu Ursula Philippi şi la Universitatea de Muzică şi Artă Dramatică din Viena cu Michael Radulescu. A studiat şi clavecin cu Ilton Wjuniski şi Gordon Murray. În Portugalia, Franţa, Germania, Elveţia şi la Moscova a participat activ la numeroase cursuri de măestrie de orgă, clavecin şi basso continuo. 1995-1999 a fost organist şi dirijor de cor la Biserica evanghelică din Mediaş, tot din 1995 predă la Academia de Muzică “Gh. Dima” din Cluj orgă, clavecin, bas cifrat şi muzică de cameră. În calitate de solist cât şi în calitate de membru al ansamblului baroc “Transilvania” şi a altor formaţii camerale a susţinut numeroase recitale în ţară şi în majoritatea ţărilor europene. A efectuat înregistrări radio, TV şi CD, iar cu ansamblul baroc “Transilvania” a realizat un DVD documentar cu muzică autohtonă. La concursul internaţional de orgă “J.S. Bach” din Bruges 2000 a obţinut premiul 2 şi premiul publicului. In aprilie 2004 a dobandit titlul de doctor cu o disertaţie despre stilistica construcţiei de orgi.